REGULI DE BAZĂ DE RESPECTAT ÎN EFECTUAREA EXERCIȚIILOR PENTRU REZULTATE VIZIBILE ÎN AMELIORAREA SIMPTOMELOR VERTIJULUI:

  • Începe exercițiile imediat dupa terminarea crizei severe de vertij, în ședințe repetate de două ori pe zi;
  • Repetă fiecare exercițiu de tratare a vertijului de câteva ori la rând și reia-l după o pauză;
  • Reține că exercițiile care îți provoacă senzația de amețeală sunt cele care te vor ajuta pe termen lung la recâștigarea echilibruluii;
  • Accelerează viteza de execuție a fiecărui exercițiu de tratare a vertijului în momentul în care acesta nu îți mai declanșează nicio simptomatologie;
  • Urmează programul de reeducare vestibulară minimum șase săptămâni;
  • Introdu progresiv exercițiile prezentate mai jos în programul tău de recuperare și tratament al vertijului, pe măsură ce senzația de amețeală se ameliorează.


RECOMANDĂRI PENTRU PACIENȚII CARE SUFERĂ DE VERTIJ


ilustratia11. Exerciții în poziție șezândă, la marginea patului a) Cu capul nemișcat și cu ochii deschiși, mișcă lent DOAR ochii stânga-dreapta, sus-jos și pe diagonale de câte 10 ori; b) Uită-te fix la o carte de joc ținută cu mâna întinsă drept în fața ochilor și repetă aceleași mișcări, de data aceasta DOAR cu capul, în fiecare direcție de câte 10 ori; c) Încearcă să antrenezi în exercițiu și bustul. Îndreaptă-ți privirea în jos. Încearcă acum să apleci și bustul cât mai mult posibil. Apoi ridică-te lent. Repetă și cu aplecări spre lateral spre spate; d) Apropie un creion ținut cu mâna întinsă de nas și îndepărtează-l din nou, de 10 ori.
ilustratia22. EXERCIȚII PE UN SCAUN ROTATIV Așază-te cu spatele drept pe scaun cu tălpile bine fixate pe podea. Fixează cu privirea un punct în fața ta. Încearcă să te răsucești cu scaunul, fără să miști picioarele și fără să iei privirea de pe imaginea fixată.
ilustratia33. EXERCIȚII ÎN POZIȚIA ÎN PICIOARE a) Exersează ridicarea de la marginea patului în picioare, inițial cu ochii deschiși cu picioarele depărtate, apoi, după 2 zile și cu ochii închiși; b) Din poziția în picioare, fixând un punct pe perete, încearcă să te ridici pe vârfuri și să te lași pe călcâie, inițial cu ochii deschiși și, după 2 zile și cu ochii închiși; c) Cu ochii deschiși, ținându-te de spătarul unui scaun sau de o balustradă, balansează câte un picior din față în spate; d) Ia o minge. Încearcă să menții mingea în echilibru pe dosul mâinii, alternând mâinile; e) Cu ambele mâini, aruncă mingea deasupra capului și prinde-o. După 2-3 zile, încearcă să arunci mingea dintr-o mână în cealaltă.


ilustratia44. EXERCIȚII ÎN MIȘCARE Desenează o linie de-a lungul unui culoar de 5-7 metri. a) Încearcă să mergi cât mai drept de-a lungul liniei, fără dezechilibrări laterale. Ajută-te de mâini pentru echilibrare. Întoarce-te în ambele direcții la terminarea cursei, din cât mai puține mișcări și cât mai cursiv; b) Mergi cu spatele pe aceeași linie; c) În timp ce mergi de-a lungul liniei, adaugă exercițiile de mișcare a capului și ochilor în cele trei direcții din spațiu; d) După o săptămână, încearcă să mergi pe vârfuri de-a lungul liniei; e) După încă o săptămână, încearcă să mergi ridicând genunchii.
ilustratia55. EXERCIȚII CU UN PARTENER a) Pentru siguranță, lucrează cu un partener care va sta în spatele tău, ținându-te de umeri. Ține ochii închiși pe toată durata exercițiului. Partenerul tău te va ghida cu fermitate prin cameră și te va întreba cât mai des posibil în ce direcție te afli (de exemplu, spre ușă, spre fereastră, spre ceas, spre tablou); b) Aceeași poziție de plecare. Ține ochii tot închiși. Partenerul tău adaugă exerciții suplimentare imaginare – de exemplu, „atenție, bordură de trotuar”, „pas mare peste o baltă”, „atenție, o creangă deasupra capului”.
ilustratia66. EXERCIȚII CU UN PARTENER ȘI O MINGE Stând cu fața la partenerul tău, încearcă să prinzi mingea pe care ți-o aruncă aleator, ca direcție și înălțime.


CONCLUZIE

Efectuarea cu regularitate și de durată a exercițiilor pentru vertij, alături de respectarea tratamentului medicamentos prescris de medicul tău, îți vei putea relua activitățile obișnuite, independent, fără teama de a ieși singur pe stradă. Vei fi capabil din nou să îți miști relaxat privirea printre rafturile magazinelor și te vei bucura din nou de plimbările în parc! Pentru a reveni cât mai curând la activitățile tale zilnice, este foarte important să te menții activ imediat dupa recuperare.Reține că nu toate tipurile de vertij sunt la fel, intensitatea și durata acestora putând fi diferite. De aceea fiecare pacient are propria lui experiență, propria lui poveste, propriul lui fel de a simți. Pentru a înțelege mai multe despre aceasta afecțiune citește: „Poveștile Vertijului”, un material despre pacienții cu astfel de probleme de sănătate disponibil pe acest site în secţiunea Poveştile Vertijului. Adresează-te medicului pentru a afla răspunsul la problema ta, a beneficia de un tratament eficient și a găsi un final fericit pentru povestea ta.